پروژه‌های بزرگ عربستان نیازمند مس هستند

پروژه‌های بزرگ عربستان نیازمند مس هستند

اخبار فلزات: عربستان سعودی با وجود بهره‌مندی از ذخایر محدود مس، واردکننده مس تصفیه شده است. از این رو، نیاز بازار این کشور به مس تصفیه شده، به‌طور کامل از محل واردات تأمین می‌شود. با توجه به پیش‌بینی مثبت اقتصادی این کشور عرب‌زبان حاشیه خلیج فارس، انتظار می‌رود که وابستگی عربستان به واردات کاتد، سال به سال افزایش یابد.
 

به گزارش اخبار فلزات، اقتصاد عربستان سعودی به‌عنوان یکی از اقتصادهای مهم خاورمیانه و کشورهای عرب‌زبان حاشیه خلیج فارس، به شدت به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بستگی دارد. از این رو، بررسی روند اقتصادی این کشور، اطلاعات دقیقی از بازار مس تصفیه شده این کشور به دست نمی‌دهد؛ چرا که افت و خیز قیمت نفت، در کنار سیاست‌های کاهش یا افزایش سطح تولید محصولات هیدروکربنی، شاخص‌های اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی این کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کمااینکه افت قیمت نفت طی سال‌های 2015 تا 2017، سبب افت رشد اقتصادی این کشور از حدود 4.1 درصد به کمتر از 0.3 درصد شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود که اقتصاد عربستان با متوسط رشد 2 درصدی طی 4 سال آتی توسعه یابد. بخشی از این افزایش نرخ رشد، بی‌شک به انتظار بهبود بازار نفت و رشد قیمت آن مرتبط است. از این رو، برای استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی، بایستی حتما بخش نفتی را از آن جدا کرد. سهم حمل‌ونقل و ارتباطات، توسعه املاک و مستغلات، صنعت ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی از کل تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عربستان، طی سال 2017 به ترتیب برابر با 11.7، 13.4، 2.7 و 18.8 بود که با توجه به هدف‌گذاری‌های دولتی و پیش‌بینی مؤسسات معتبر انتظار می‌رود که بهبود یابد.

با بهبود این شاخص‌ها، در واقع، صنعت حمل‌ونقل و زیرساخت ارتباطی، صنعت ساختمان و کارگاه‌های تولیدی این کشور عربی، رشد خواهند داشت که همراه با رشد آن‌ها، مصرف مس نیز از سطوح کنونی افزایش می‌یابد. در حال حاضر، کشور عربستان سالانه بالغ بر 160 هزار تن مس تصفیه شده مصرف می‌کند. نمودار 1، آمار مصرف کاتد مس عربستان طی سال‌های 2012 تا 2016 را نشان می‌دهد.

                                             

علاوه بر شاخص‌های اقتصادی که میزان توسعه کلی عربستان سعودی را طی سال‌های آتی نشان می‌دهد؛ بررسی پروژه‌های مختلف صنعتی این کشور نیز، به گونه‌ای قادر به بازتاب چشم‌انداز بازار مس در عربستان خواهد بود. به‌عنوان نمونه، میزان هزینه‌های صرف شده دولت در بخش‌های زیرساخت و حمل و نقل عربستان طی سال 2017، حدود 10 درصد از مجموع بودجه دولتی را تشکیل می‌داد که نسبت به سال 2016 که سهم 5 درصدی از کل بودجه را در دست داشت، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

پروژه‌های مهم بخش زیرساخت و حمل و نقل عربستان که سهم به‌سزایی در بازار مصرف مس ایفا خواهند کرد، توسعه جاده‌ها، بنادر، خطوط ریلی و فرودگاه است؛ البته پروژه‌های صنعتی بزرگ نیز تأثیر قابل توجهی در رونق بازار این فلز صنعتی خواهند داشت. از این میان می‌توان به پروژه بزرگترین مجتمع شیمیایی جهان شامل 26 واحد یکپارچه تولید در یک فاز اشاره کرد. ظرفیت این پروژه، تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات شیمیایی با هزینه سرمایه‌گذاری حدود 20 میلیارد دلار است. از دیگر پروژه‌های بزرگ این کشور می‌توان احداث پالایشگاه و ترمینال انتقال نفت جازان، پالایشگاه آلومینای معادن، تولید گاز مایع، پالایشگاه صادرات نفت ینبوع، واحد نمک‌زدایی رأس‌الخیر و خط متروی ریاض را نام برد.

علاوه بر این، برنامه دولت جهت افزایش سهم بخش املاک و مستغلات از تولید ناخالص داخلی از حدود 5 درصد به 10 درصد، رقمی معادل حدودا 75.8 میلیارد دلار، از جمله عوامل رشد ساخت و ساز و بهبود بازار سیم و کابل (و طبعا مس) خواهد بود. از دیگر برنامه‌های دولتی در این بخش می‌توان به کاهش هزینه ساخت و ساز از حدود 10 برابر دستمزد ناخالص به تقریبا 5 برابر تا سال 2020 اشاره کرد. دولت، همچنین به‌منظور تسهیل ساخت‌وساز در کشور، درصدد افزایش سهم تأمین مالی بخش مسکن از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی از حدود 8 درصد تا 15 درصد برای سال 2020 است.

با توجه به چنین برنامه‌های توسعه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که عربستان، با رشد اقتصادی و طبعا افزایش حجم بازار مس همراه خواهد بود. بنابراین با توجه به عدم امکان تولید مس تصفیه شده در عربستان، وابستگی این کشور عربی به واردات، سال به سال افزایش خواهد یافت.

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.