رشد قیمت مس، نوید سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های معدنی است

بخشی از تقاضای مس که اکنون سهم اندکی (نزدیک به 0.7 درصد) از بازار مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد، با توجه به حساسیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، با رشد تولید وسایل نقلیه برقی تا سال 2035، افزایش خواهد یافت.

یش‌بینی می‌شود، مصرف مس در صنعت خودروسازی برقی ، به نزدیک یک میلیون و 800 هزار تن برسد.

 

خودروسازان بزرگ جهان در سال 2017، درصدد برآمدند تا علاوه بر کاهش تولید خودروهای احتراق داخلی، خودروهای برقی خود را افزایش داده و متنوع سازند. برخی از این شرکت‌ها مانند ولوو، به‌طور علنی بیان کردند که تولید خودروهای احتراق داخلی خود را از سال 2019 متوقف می‌کنند و تنها وسایل نقلیه برقی تولید خواهند کرد که به‌دلیل ماهیت الکتریکی‌شان، سبب رشد چند برابری تقاضای مس در صنعت حمل و نقل می‌شود؛ چرا که بر اساس آمار انجمن بین‌المللی مس، نسبت مس مصرفی در خودروهای برقی به خودروهای احتراق داخلی، 3 به یک است. این رقم در خودروهای سنگین تا 4 برابر نیز افزایش می‌یابد.

گسترش بازار خودروهای برقی هم باعث رشد تقاضای جهانی مس می‌شود و هم با تنوع تولید، شکاف قیمتی میان خودروهای برقی و رایج کمتر شده و میزان استفاده از آن‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این از نظر سازندگانی نظیر تسلا و کامینز که تنها محصولاتشان خودروهای برقی است، رشد تولید مجموع وسایل نقلیه برقی، نیازمند عرضه کافی کاتد مس است که به زعم گروه معدنی بی.اچ.پی، به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس، سطوح کنونی تولید در بازار جهانی یارای تأمین نیاز این تعداد از خودروسازان جهت تغییر مسیر تولید از خودروهای احتراق داخلی به برقی را نخواهد داشت.

نمودار 1، پیش‌بینی تولید خودروهای برقی در اروپا را برای سال‌های 2017 تا 2035 به تصویر می‌کشد. با توجه به نمودار، تولید خودروهای برقی در اروپا با داشتن 10 درصد جمعیت جهانی، طی 18 سال آتی  سالانه حدود 32 درصد افزایش می‌یابد. ساخت وسایل نقلیه برقی تا سال 2035 در جهان نیز به‌گونه‌ای رشد خواهد کرد که باعث رشد 9 برابری تقاضای مس در صنعت حمل و نقل می‌شود. در حال حاضر صنعت خودروسازی، بیش از 8 درصد مصرف جهانی مس را به خود اختصاص می‌دهد که تنها 0.7 درصد، سهم خودروهای الکتریکی است. به عبارت بهتر، صنعت خودروسازی الکتریکی در سال 2017، نزدیک به 200 هزار تن مس مصرف کرد که این رقم تا سال 2035 به نزدیک یک میلیون و 800 هزار تن خواهد رسید.

 

این مسئله که رشد تقاضا ابتدا باعث افزایش قیمت مس در آینده بلندمدت بازار می‌شود در نهایت به امری مثبت برای ترغیب شرکت‌های معدنی به طرح‌ریزی و اجرای پروژه‌های معدنی جدید و توسعه‌ای در سراسر جهان ختم خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر کودلکو، بی.اچ.پی و فری‌پورت، برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را که به‌دلیل سقوط قیمت طی 5 سال گذشته، به حالت تعلیق درآورده بودند، به مرحله اجرا بازگرداندند. به‌عنوان مثال، شرکت بی.اچ.پی در حال اجرای طرح 2.5 میلیارد دلاری به‌منظور تمدید طول عمر معدن اسپنس واقع در شیلی تا 50 سال دیگر است. شرکت شیلیایی کودلکو نیز، درصدد پیاده‌سازی پروژه‌های معدنی خود با هزینه 18 میلیارد دلاری است. شرکت فری‌پورت نیز، پروژه توسعه معدن گراسبرگ (بلاک کیو) را به اجرا درآورده است.

از سویی دیگر، با توجه به زمان‌بر بودن اجرای پروژه‌های معدنی در صنعت مس و کاهش عیار مس معادن، این امکان نیز وجود دارد که رشد عرضه به سرعت تقاضای پیش‌بینی شده نباشد و بدین ترتیب، عامل کنترل‌کننده رشد تقاضا در بازار جهانی شود. در این صورت، می‌توان ادعا کرد که پیش‌بینی‌های کنونی، کشش بالقوه بازار 18 ساله آتی مس در جهان را به تصویر می‌کشد که در صورت تحقق تمامی پارامترهای مورد نیاز (افزایش بهره‌برداری از معادن و سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی) جهت عرضه کافی مس، درست از آب در خواهد آمد.

 

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.