گمانه‌زنی‌ها از غیر واقعی بودن معاملات روی، موجب کاهش جهانی قیمت این فلز شد

اخبار فلزات: پس از یک دوره طولانی مدت افزایش قیمت سرب و روی، در هفته گذشته قیمت این 2 فلز برخلاف سایر کامودیتی‌ها روندی نزولی گرفت. این در حالی بود که اختلاف قیمت این 2 فلز، در هفته گذشته به بیشترین مقدار خود در 10 سال اخیر رسید.

به گزارش اخبار فلزات، میزان موجودی و تغییر قیمت روی در بازار بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته از 8 آگوست تا 8 سپتامبر در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، روند کاهشی موجودی انبارها تا هفته گذشته همچنان ادامه یافت و از 262 هزار و 500 تن در 8 آگوست به 241 هزار و 800 تن در 8 سپتامبر رسید که به معنی کاهش 7.8 درصدی آن طی این یک ماه بود.

                                                   

روند قیمتی این فلز نیز از مرز 3 هزار دلار عبور کرد و در اول سپتامبر به 3 هزار و 147 دلار به‌ازای هر تن رسید. قیمت روی تا روز 5 سپتامبر روند صعودی خود را ادامه داد؛ اما پس از آن در مسیر نزولی قرار گرفت و تا 8 سپتامبر به 3 هزار و 80 دلار به‌ازای هر تن رسید.

شاخص ارزش دلار که از روزهای پایانی آگوست رو به کاهش بود نیز تا هفته گذشته ادامه یافت و نرخ بهره دلار آمریکا در 8 سپتامبر به 91.352 واحد رسید. بهبود وضعیت اتحادیه اروپا یکی از علت‌های اصلی تضعیف شاخص ارزش دلار در هفته گذشته بود. شاخص مدیران خرید (PMI) برای کشورهای حوزه یورو در ماه آگوست به 57.4 رسید که بالاترین میزان در 7 سال گذشته بود. بالا رفتن این شاخص به معنی افزایش مصرف داخلی و واردات این منطقه است. این عامل زمینه‌ساز رشد قیمت کامودیتی‌ها، از جمله فلز روی در اوایل هفته گذشته بود.

گفتنی است در روز 5 سپتامبر اختلاف قیمت فلز سرب با روی به بیش از 800 دلار به‌ازای هر تن رسید که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بود و باعث ایجاد نگرانی از کاذب بودن قیمت جهانی روی شد. همین گمانه‌زنی‌ها موجب کاهش قیمت روی برخلاف سایر کامودیتی‌ها در هفته گذشته شد. اختلاف قیمت سرب و روی طی 4 هفته قبل، بیش از 87 درصد رشد داشته است.

میزان موجودی و تغییر قیمت سرب در بازارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته از 8 آگوست تا 8 سپتامبر در نمودار 2 آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، پس از یک دوره حدود یک ماهه کاهش موجودی انبارهای بازار بورس فلزات لندن از فلز سرب، در هفته گذشته مجددا میزان موجودی انبارها روند صعودی به‌خود گرفت. میزان موجودی انبارهای سرب در 3 سپتامبر تا 148 هزار و 300 تن کاهش یافت؛ اما پس از آن طی روندی صعودی با افزایش 10 درصدی به 164 هزار و 375 تن رسید. این افزایش موجودی که ناشی از کاهش تقاضا بود؛ به عنوان پارامتر کاهش قیمت عمل کرد و بر پارامترهایی نظیر کاهش نرخ بهره دلار آمریکا که از عوامل افزاینده قیمت است، فائق آمد و منجر به کاهش قیمت سرب در بازار بورس فلزات لندن شد.

  • تهران اتوبان کردستان،نبش خیابان 22 پلاک 1
  • 288028441
  • 288002664
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال یک پیام

  Mail is not sent.   Your email has been sent.